מסעם של ביצית וזרע/ תמר אוחנה
רשימת תפוצה
הרשמה לאירועים

מסעם של ביצית וזרע/ תמר אוחנה

מבט על איכויות של ביצית וזרע, כתכונות 'נשיות' או 'גבריות'

אנחנו רגילים לומר שיש תכונות נשיות יותר, ויש תכונות גבריות. נשים הן רגשניות, מפטפטות, דאגניות ואמהיות. ואילו הגברים הם חדורי מטרה, חזקים, מתעסקים בעשייה במקום לדבר עליה.

והאמנם זה כך?

נתבונן סביב ונראה נשים חזקות, אסרטיביות, קרייריסטיות

וגברים רגישים, אוהבים לטפל בילדים, אומנותיים

ואת עצמך- מה את יותר? נשית? או גברית? או לפעמים כך ולפעמים כך?

במאמר זה אנסה להציע התבוננות שונה על מושג הגבריות והנשיות, אנסה להתבונן בביולוגיה המפרידה בין גברים לנשים- מערכת הרביה- ודרכה ללמוד על שני סוגים של איכויות. האיכות של הזרע: "זרעיוּת", והאיכות של הביצית: "ביציוּת".

כל אדם- תינוק ותינוקת, ילד וילדה, נער ונערה, איש ואישה- כולנו תוצר של מפגש בין זרע וביצית. המפגש הזה, ההפריה הזו, היא שהולידה אדם חדש, שונה מכל מי שהיה לפניו ושיהיה אחריו. הולידה אותי.

אילו שתי מהויות מרכיבות את התא הראשוני שצמח להיות כל אחת ואחד מאיתנו? מה הביא איתו הזרע אל מי שאני? ומה הביאה הביצית?

הזרע נוצר באשכים של האיש, החל מגיל הנעורים ועד סוף ימיו. בכל רגע ורגע נוצרים עוד ועוד תאי זרע באשך הזכרי. מליונים בכל יום. תאי הזרע עוברים דרך צינורית מסולסלת ארוכה מאוד, המפותלת בפיתולי פיתולים בתוך האשך. במהלך המעבר בתוך האשך הזרע מבשיל, ומגיע אל יותרת האשך, שם מקבל הזרע את יכולות השחייה שלו. תא זרע מורכב משני חלקים: ראש הזרע, שבו נמצא גרעין התא, שמכיל את החומר הגנטי שלו, הDNA  ; וזנב, שוטון, המאפשר לו לשוט ולהתקדם. בעזרתו יוכל הזרע לצאת אל מחוץ לגופו של האיש, ולהגיע למפגש עם הביצית בתוך החצוצרה הנשית.

ברגע של עוררות מינית, דם רב מגיע אל איזור החלציים של האיש, מזקיף את איבר מינו, וברגע של שיא, הזרע יצא מאיזור האשך ששם הוא חיכה, יעבור בתוך צינורית הזרע, יאסוף בדרכו חומרים מזינים ומאפשרים תנועה (מתוך כמה בלוטות ובנינהן הערמונית), ויגיע אל קצה הפין. משם יפלט הזרע בעוצמה רבה אל מחוץ לגופו של האיש. בכל פליטה כזו נפלטים 100-300 מליונים של זרעים. נפח השפיכה הוא בערך כפית, שרק אחוז קטן מאוד ממנה הוא הזרע עצמו.

במידה והשפיכה התקיימה בתוך גופה של האישה, יעבור הזרע אל תוך צוואר הרחם של האישה. באם האישה אינה בתקופה פוריה, הזרע לא יוכל לשרוד בנרתיק שלה, וימות תוך עד חצי שעה. במצב כזה, הנרתיק של האישה חומצי מידי, וזרע לא יוכל לשרוד שם. במקרה והאישה בתקופה פוריה, היא מייצרת חומרים הדומים לנוזל הזרע, שעוזרים בהזנה ובתנועה שלו. או אז, יעבור הזרע אל תוך צוואר הרחם של האישה, ושם יחכה וימתין, עד הרגע הנכון למפגש עם הביצית.

הביצית נוצרת עוד בתקופת העוברות, כאשר העוברה נמצאת ברחם אימה. שתי השחלות שבשני צידי הרחם הן מקום היווצרותן ואחסונן של הביציות. החל מגיל ההתבגרות, ועד גיל החכמה בגיל 50 לערך, בכל חודש ישנה אפשרות לכניסה להריון. ביצית אחת (או שתיים) יעברו בתוך השחלה תהליך של הבשלה וגדילה.  בשיאו של המחזור החודשי, בתהליך שנקרא "ביוץ", תצא הביצית הבשלה אל מחוץ לשחלה. הביצית קורעת את דופן השחלה, פורצת אל חלל הבטן, ונאספת אל תוך החצוצרה, צינורית המאפשרת מעבר מאיזור השחלה אל תוך הרחם. החצוצרה מלאה בסיבים דקיקים הזזים בכל רגע. הסיבים הללו מאפשרים לביצית לנוע בעדינות עד למקום העצירה שלה. שם היא תחיה 12-24 שעות. אם במהלך השעות הללו  יגיעו אל תוך החצוצרה תאי זרע, היא תפתח את עצמה אל אחד מהם, כך שהDNA שבתוכו ייכנס אל תוכה. וכך תווצר ההפריה.

הזרע והביצית שהתאחדו יתחילו בתהליך של פיצול וינועו לעבר הרחם. שם הם ישתרשו ואט אט יהפכו להיות עובר, שבסופו של דבר יתפתח לתינוק אנושי, אדם.

העובר/ה, שממנו יתפתח התינוק/ת, הילד/ה, הנער/ה, האיש/ה- הוא תוצר של שתי ישויות:

הזרע והביצית.

מה ניתן ללמוד על התכונות של הזרע מתוך ההתבננות במסע ההתפתחות וההגעה שלו אל ההפריה? לזרע יש מטרה- להגיע. כל המסע של הזרע הוא בעל כיוון ברור, יש לו גם צורה שמסרטטת כיוון, ויכולה להדמות לחץ. הזרע הוא שלוח, נע בצינור מתחילת האשך ועד ההגעה אל הביצית. צינור אחד שבו הוא צריך לשרוד ולהגשים את מטרתו, את ייעודו. מערכת הרבייה של האיש, "מבזבזת" אנרגיה רבה על מנת להגיע למטרה, היא מוכנה להקדיש מאמץ ויכולת מרובים, מליונים של זרעים בכל שפיכה, בשביל הסיכוי הקטן שאחד מהם יצליח להגיע להפריה.

אסכם את תכונות הזרע- ממוקד במטרה, נחוש והישגי, כיווני ומשקיען.

מה נלמד על אופיה של הביצית? הביצית היא גדולה מאוד (התא הגדול ביותר בגוף האדם), היא עגולה, ומסתורית. על מנת לפגוש אותה יש צורך להמתין, לעתים כמעט חודש שלם. היא לא זמינה תמיד, אלא רק לזמן קצר מאוד בכל פעם. הביצית היא חד פעמית, רק אחת בכל חודש. ההתפתחות שלה דורשת זמן, המתנה. מערכת הרביה הנשית פועמת בצורה מחזורית שמשפיעה גם על כל שאר מערכות הגוף. הביצית שולחת את שלוחותיה לכל הקצוות באדוות שיוצרות שינויים מרחיקי לכת.

נסכם את תכונות הביצית- מסתורית, מחזורית, עגולה, פנימית.

 

כאשר אנו מתבוננים כך על התכונות השונות, על האיכויות השונות של הזרע והביצית, אנו כבר מבינים שאין פה חלוקה בין "גברים" ל"נשים". כי כל אחד מאיתנו הוא לפעמים ממוקד במטרה, ולפעמים דורש זמן והמתנה. כל אחת לפעמים שמה את כל האנרגיה שלה על מה שהיא רוצה, ולפעמים שומרת אנרגיה להכרחי ביותר. לפעמים אני מבקשת להיות כמו קו- להגיע מנקודה א לנקודה ב בלי בלבולים בדרך, ולפעמים אני רוצה לנוע במעגלים, לחפש, לשאול, לחקור, כי אני לא יודעת בדיוק לאן אני הולכת.

אולי השאלה הנכונה יותר בהקשר הזה תהיה לא מהו "גבר"? ומהי "אישה"?

אלא- מתי מופיעות אצלי התכונות של הזרע?

ומתי התכונות של הביצית?

האם ברגע המסויים שבו אני נמצא/ת עכשיו נכון לי יותר להיות כמו זרע? או כמו ביצית?

האם אני יכול/ה לבחור?

במה אני בוחרת? במה אני בוחר?