פורנו - דרכי התמודדות / שירן רבינוביץ'
רשימת תפוצה
הרשמה לאירועים

פורנו - דרכי התמודדות / שירן רבינוביץ'

אז אתם בעיצומו של אתגר, בעיצומה של התמודדות. כמו לכל אדם בעולם, כל אחד בתחומו ובנסיונו. אין ספק שאתן ואתם חייבים לצאת למלחמה נגד היצר הרע - מלחמת חורמה! ממלחמות קודמות איתו, נראה שרוב הסיכויים שגם הוא יחזיר מלחמה שערה ולא יוותר בקלות. תהיו מוכנים לכך. יחד עם זאת, חשוב שתדעו שה' אוהב אתכם. תמיד. למרות ההתמודדות הזו שאתם עוברים – אתם מקסימים, יש לכם יכולות להוביל לשינוי וחשוב מאוד שתאמינו בעצמכם. אתם מסוגלים לצאת מזה! ה´ לא נותן ניסיון למי שלא מסוגל לעמוד בו. זהו ניסיון לא פשוט שדורש מאמצים רבים כל בוקר מחדש. חשוב שתאמינו בהצלחה שלכם.

 ומכאן לפרקטיקה - יש מספר דרכים (גם "סור מרע" וגם "עשה טוב"). תוכלו לבחור לכם את הדרך המתאימה לכם או לשלב בין כולם:

  1. אם אין לכם אינטרנט עם חסימה – זה הזמן. כמו כן, יש תוכנת סינון חינמית שנקראת k9, תוכלו להוריד אותה. בנוסף, כדי למנוע אפשרות דרך הסמארטפון – מומלץ על נטספארק שנותן הגנה ברמה סבירה וגם לא מאוד יקר. אנשים מבוגרים מתקינים אפילו לעצמם. זה לא בושה לעשות זאת, זו גבורה. ובכל מקרה, לא להישאר לבד ליד מכשיר ללא סינון! יחסי הכוחות לא שווים...
  2. רבנים רבים דיברו על כך שכיום גם עם המחשב יש איסור ייחוד. היו יצירתיים: שימו את המחשב במקום גלוי בבית ולא במקום צדדי. לא להשתמש בו בשעות הלילה המאוחרות. אם אין לך אפשרות כזו, תלו שלט גדול לידו שאסור להדליק את המחשב משעה כזו וכזו. מומלץ שלא להיכנס למחשב כשאתן לבד. חברה או מכרה שישבו לידכם יכולים לגרום לך (בלי לדעת בכלל) להתבייש מלהיכנס למקומות האלו.
  3. דבר נוסף, בפרט במקרים שאין אפשרות לשים חסימה במחשב – הוא להכין "רשימת קניות". מדובר ברשימה שאותה יש לכתוב *לפני* הכניסה למחשב, ובה יהיו כתובות כל המשימות שלך במחשב (הכנת מטלות, קריאת מאמר, שליחת מייל וכו'). הגדירו מראש מה ברצונכם לעשות. כמו כן להקציב זמן לכל משימה ולהגביל את הזמן שלך במחשב. כדי שלא תתפתו להיכנס ל"חנויות" אחרות ו"לקנות" דברים שאתם לא באמת צריכים ורק יבזבזו לך את הזמן והכסף. במידה ואתם מרגישים צורך להתאוורר בין מטלה למטלה תוכלי להגדיר *מראש* מה יהיה אפשרי לעשות, למשל: 5 דק' של משחק מחשב, קריאת כתבה באתר בתחום שמעניין אותך (מוזיקה, אוכל, ספורט, עיצוב פנים, בריאות וכו').
  4. נסו לחשוב מתי זה קורה לך ומה גורם לך להסתכל במראות האלו: האם זה מתוך סקרנות ורצון לקבל ידע? האם כשאתה נמצאת לבד? תוכלי להצביע על זמנים מסוימים שבהם אתם נוטים יותר לצפייה זו? זמנים שאת מתרגשת, לחוצה, מאושרת, מודאגת, משועממת, מאוכזבת האם כשאת מרגישה בודדה או תחושת כישלון בתחום הלימודי/חברתי? אם תוכלי לשים לב באלו זמנים זה קורה ייתכן וזה ייתן לך תשובה איך להתמודד. כדאי למלא את הזמנים האלו במעשים ופעולות אחרות. אפשר להכין לך רשימה, כאשר בכל פעם שאת חשה במן צורך כזה - בידקי מה נכון לך לעשות עכשיו מתוך הרשימה: להיות עם חברה קרובה, לדבר בטלפון עם אמא, לקרוא ספר שאת אוהבת, ללמוד משהו, לעשות פעילות ספורטיבית ובתחומי עניין נוספים. נסו למלא את יומכם בפעילויות אלה, כדי שלא ייווצר וואקום שבו יישאר לך פנאי להגיע למקומות הללו.
  5. קנס אישי - נסי לחשוב על עונש בשבילך בכל פעם שתכנסי בכל זאת. את מכירה את עצמך, לכן אל תעשי לעצמך הנחות ותחשבי על עונש שבאמת ירתיע אותך: לתת 50 ש"ח לצדקה, 50 כפיפות בטן, 10 ימים לא לאכול ממתקים וכו´. אגב, אני מכירה שניים שהיו מכורים והתערבו ביניהם שמי שנשבר משלם לשני סכום כסף גדול - וכך הם נגמלו...
  6. לכתוב תזכורת ולתלות אותה מעל המחשב. זה לא צריך להיות בניסוח שכל באי המקום יבינו במה מדובר, אלא ניסוח כללי יותר: "לזכור להשתמש במחשב רק לדברים טובים"
  7. כדאי שלא לעבור את הניסיון הזה לבד. חשוב לבחור חברה או דמות משמעותית קרובה ולשתף בכל פעם שיש לך מחשבה על כך. במצבים כאלו, היא תוכל להזכיר לך מי את באמת ומה את באמת רוצה.
  8. במצב של התמכרות לפורנו, יש לפנות לייעוץ וטיפול בהתמכרויות.
  9. ודבר אחרון שנכון לכל – תפילה לריבון העולמים. כי בלעדיו אנחנו כלום. זכרו שאתם אהובות ואהובים לפניו, גם עם הלכלוך. אין סיבה שהוא לא ירצה אותך בחזרה אליו.

רק לא להתייאש! כל יום בלי פורנו הוא ניצחון שלכן. הייאוש הוא הניצחון של היצר הרע. אל תתנו לו את זה. זה לא מגיע לו, וגם לא לכן.

 

*המאמר נכתב בלשון נקבה, אך נכון לשני המינים